فارس قديم

احلام و أوهام و أمنيات .. أليست كل المبادىء كذلك ..؟ حتى أخلاقيات الفرسان

Name:
Location: cairo, Egypt

قد أكون أكبر المدونين سنا ..ما أكتبه هنا بدأته منذ سنوات فى دفاترى .. كتبت لنفسى .. و لأولادى حين يستطيعوا استيعاب ماكتبت .. رأيت أن لامانع من نشر بعض مافى الدفاتر .. فى حريه تااااامه

Wednesday, August 23, 2006

الشيزوفرينيا العربيه

لندن - كوالالمبور -السنبلاوين - وكالات الأنباء
صرح مراسلونا فى وسط البلد أن اشتباكات عنيفه وقعت فى بين المدونين عشتار و فارس قديم , و قد حاول السيد عمر قناوى المتواجد بالصدفه فى المكان فض الاشتباك , لكنه لم ينجح فى ذلك بل و تم استدراجه فى عمق الأراضى العشتاريه تاره و مواقع فارس قديم تاره أخرى و اتبهدل معاهم من غير ذنب , هذا و قال شهود عيان أن أصوات عبارات قاذفه مثل مقاومه و خنوع و حضاره وزفت و نيله كان يسمع من على بعض بنايات من موقع الأشتباك كما أنهم أكدوا مشاهدة دموع فى عيون عشتار الجميله و تقطيبه على وجه فارس قديم مع ذهول يائس على وجه عمر , وقد هدأت الاشتباكات فى ساعه متأخره من اليل , و أسفرت عن خسائر ماديه طفيفه على عمر الذى دفع الحساب كله
___
أيه اللى حصل بقى ؟ أقولكم .. بقى يا ساده ياكرام .. فى ليله جميله من ليالى الصيف الحار قررنا الألتقاء فى مكان مكيف جميل فى وسط البلد .. كالعاده القهوه السويسريه .. دار الحديث الراقى الرائع .. موضوعك جميل يا عشتار .. أنت اللى كتابتك عميقه يا فارس .. و الله لولا الكتب اللى بنشتريها منك يا عمر ماكناش نعرف نكتب .. ابدا أبدا ياجماعه أنتوا بتنوروا المكتبه .. و فجأه ... أن أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأن
تبدأ مناقشة تفاصيل موضوع فتحناه ثلاثتنا من قبل .. هو التردى العربى الحالى .. هل هوه حقبة انهيار تاريخيه .. أم هو حضاره كامله من الأنهيار .. عشتار و عمر يريان أن التردى الحالى هو حقبه تاريخيه ستنقضى بعد عمر طويل أنشاء الله .., أنا أرى أن مانحن فيه من الأنهيار بدأ منذ نيف و ألف سنه .. أى أن المسأله صارت سمه حضاريه للعرب ..بسيطه .. أصحاب و ممكن يختلفوا ..
لحد ما اتسحبت من لسانى و قلت الفكره التاليه
الحضاره العربيه كلها كرافد تملى على أتباعها الخضوع و العبوديه , بينما البلاد أو الجماعات التى تستمد حضارتها و ثقافتها من روافد غير عربيه تجنح للمقاومه و المغامره و التطور .. و أرى فيما أرى أن التأثير الأيرانى على ثقافة
حزب الله هو ماجعله مقاوما مغامرا حيث استقى فكره الأساسى من روافد غير عربيه اقصد طبعا الرافد الفارسى
بوم طاااخ ديشششششششش
و تنطلق عشتار فى هجوم مباغت مافهمتوش : أنت مش فاهم أنت بتروج لأيه ؟ أنت عارف أن فى ايران و فى نطاق حزب الله اللى تمشى كاشفه شعرها يضربوها بالخرزانه .. و أيه النموذج الفاشل العنصرى اللى أنت بتروج له ده ؟ أيران تقول عنها انتخابات رئاستها ديموقراطيه و هم بينتهكوا كل حقوق الأنسان
طبعا مايخلصنيش .. أرد باندفاع اهبل : يعنى يتعلموا من أيران أحسن ولا من العرب اللى ماعرفوش يحركوهم من فلسطين ولا الجولان ؟ و بعدين قوليلى بقى حضارة العرب اللى هى مصدر فكر فتح و حماس عملت أيه ؟؟ و طاخ طيخ طوخ تانى
عشتار طبعا مايخلصهاش : أنت بتروج لمقاومه عنصريه .. هى المقاومه لازم تبقى أسلاميه ؟ أنت كده بتتجاهل كل تاريخ المقاومه المسيحيه فى الشرق الأوسط من جورج حبش , لعزمى بشاره .. أنت و انت و انت .. و دموع تترقرق فى عينيها ..
أبلم بمعنى الكلمه .. أبلم فعلا .. أنا يا عشتار ؟ أنا ؟ تتهمينى بكده ؟
ملحوظتين هامتين جدا : عشتار فلسطينيه مسيحيه .. و فى اندفاعها تناست أن خلال السنوات الخمس الماضيه لم تذهب للكنيسه ألا بناء على طلبى منها و تشجيعى لها أن تلجأ لله فى خلال اجتيازها بعض الظروف النفسيه .. بمعنى أنى عملا و تطبيقا أحترم عقيدتها جدا .. و تعلم تماما أنى أبعد مايكون عن تعصب الأسلاميين
أنا مصرى مسلم , و عشتار صديقتى الصدوق أعلم عنها جيدا ماقامت به المقاومه الفلسطينيه على مر الزمن باندماج حقيقى بين المسلمين و المسيحيين لم يخدشه سوى انتخاب حماس تحت ضغط فشل و فساد فتح ..و عايشت معها قلقها و رعبها البالغ على أهلها فى حيفا أيام قذف حزب الله لشمال أسرائيل و وقوع خسائرو ضحايا من عرب 48.. لكن فى اندفاعى و تضارب مشاعرى تجاه الموقف تناسيت ذلك
طاخ بوم دش .. و عمر الطيب يحاول التدخل لوقف المهذله .. وعشتار صوتها يعلو أكثر .. و طبعا صوتى يعلو أكثر و أكثر .. و رواد و عمال المقهى السويسرى المعتادين منا على كل احترام ووقار و هدوؤ ينظرون باستغراب و قلق يصل ألى الرعب .. ولا يستطيع أحدهم التدخل ..
نصمت لثوانى .. يشيح كل منا بوجهه عن الآخر .. نفكر .. يانهار اسود .. أيه اللى قلناه لبعض ده ؟ بل اللعنه .. كيف تسير أفكارنا ؟؟
عشتار .. هل تصدقى ما اتهمتينى به الآن ؟ أنا ضد النموذج الأسلامى المتطرف تماما .. و أذكرها بحيرة ابنتى الحبيبه حول مسألة الحجاب و الضغوط عليها
هى أيضا أظنها فكرت فى ما قالته .. و نظرت لثانيه لوجهى لتتأكد من أن من يكلمها هو صديقها الذى تحترمه و تثق به ألى أقصى حد
يهدأ الحديث .. يبتسم عمر قناوى أخيرا بعد أن ظهر ارتفاع الضغط على وجهه الأسمر الطيب ..
نخرج مبتسمين لكن شاردين . كيف وصل بنا الأمر ألى هذا الحد من التضارب و الفصام ؟ ألا لعنة الله على التيه الذى نعيشه .. لا نجد لأنفسنا صفا نقف فيه للدفاع عن طهارة أراضينا و أهدافنا .. تبلبلت القلوب و العقول .. ءألى هذا الحد صرنا عميان . أرى نموذج ايران رافد حضارى أفضل لمصر الحاليه من الرافد العربى الفاشل ؟؟ و ترى عشتار مقاومة حزب الله احتكار أسلامى متشدد للمقاومه و تهميش للمسيحين العرب كلهم ..؟
اللعنه على التيه .. اللعنه على حكام اضاعونا و أضاعوا حتى عقولنا و ميولنا .. لعنة الله على سطحيتهم و انبطاح الشعوب
شيزوفرينا عربيه .. هذا هو مانحن فيه
و أتذكر أغنية الشيخ أمام يا مصر قومى و شدى الحيل .. حين يقول فى مقطع منها
رافعين جباه حره شريفه
ناصبين أيادى تأدى الفرض
ناقصين معلم و خليفه
و نور مابين السما و الأرض
فعلا .. كل المعلمين مضللين و مشعوذين و منافقين .. و كل الخلفاء خونه .. فعلا .. ناقصين معلم و خليفه .. و لنتغلب على العمى و الظلام .. ناقصين نور مابين السما و الأرض

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I do agree with you on the main idea of this article. Now, there's no complete example or behavior of a group that we can agree on let alone follow it.

Thanks,
Adel

7:07 PM  
Blogger tota said...

الفارس
بقى ده كلام

لما ارجع بس من الاجازة واشوف ازاى تزعل الرقيقة عشتار وبكل تحيز جنسى انا اعترض وخلاص بعترض على ان فى لحظة اى ان كانت خليت دموعها ترقرق فى عيونها

بس اكيد هى عارفة هى غالية عليك وعلينا اد ايه
مش علشان هى عشتار
علشان هى فلسطينية
ومش بس هى اخت مسيحية وطنية
وهى قبل ده كل انسانة بغض النظر عن كل الوصف اللى قلته يبقى عندى ان ببص عليها من خلال روحها
متزعليش يا عشتار
هو فارس كان عايزنى اروح معاكى الصحراء يعنى لولا الدنيا حر بس لكن انا رأى تعالى انت معايه البحر
ايه رأيك
اعرض عليها الفكرة وارحمنى من افكارك الجهنمية فعلا دى
تحياتى يا رفقاء

10:44 PM  
Blogger ... said...

فارس قديم
بصرحة لك ولنا الحق فى الحياة فى هذا التيه
لأول مرة انتبه لكلمة زوجى ان الجينات العربية بها قدر غريب من الخضوع
وكنت اختلف معه ربما لما غرسه ابى فى نفسى منذ الصغر عن اصولنا العربية وانحدارنا من قبيلة معرفش ايه
لكنه يرى ان النموذج الاسلامى الوسطى الحق هو ما مثله بالفعل الخلفاء الراشدين
فقط لا غير
حيث كانت التعاليم السمحة فى مهدها
وحيث كان اختيار الخليفة بالشورى=الانتخاب حاليا
ورغم ذلك عانوا من الجين العربى الذى اغتال ثلاثة منهم بحمقه

لا ادرى
كلما خبرت الحياة زاد استيعابى
احتاج لألف سنة لأتعلم و لكى اتكلم عن نموذج يصلح لنعيش فيه

تقديرى العميق لكتاباتك
وحاول تصالح عشتار
الاختلاف لا يفسد ابدا للود قضية

4:43 AM  
Blogger ... said...

تأخرت علينا كثيراً

خير ان شاء الله

اتمنى عودتك سالماً وبمفاجأة من العيار الجاااامد

9:58 PM  
Blogger عشتار said...

عزيزي الفارس
هل تلاحظ انك دائما شاغل القراء بعشتار؟
كما شتتنا بعض سنلتم ثانية في تشيزا
ونعيش وناكل غيرها

10:15 PM  
Blogger lastknight said...

ألى الجميع الأحباء جدا جدا
أجازه شبه أجباريه أخذتها .. بعيدا عن التدوين كتابة . لكن لم أستطع الأبتعاد عنه قراءه .. اعتكفت قليلا أفكر فى بعض الهوم الشخصيه العميقه . و التى أجدنى كلما توغلت فيها عمقا .. أجدها انعكاس للحاله العامه المترديه التى نعيشها جميعا .. عموما .. هاهى ردودى على استحياء من عدم قدرتى حاليا على أفراز أى أفكار جديده .. رغم تضارب الأفكار فى رأسى من مده طويله

_______________________
ألى محمد
شرفتنى بزيارتك .. أتفق معك فى خطورة الوضع على الأجيال الجديده . لكن هناك أمل .. فعشوائية الضغوط قد تدفعهم جميعا لاختيار نيرون .. حرق روما كلها لأعادة بنائها من جديد .. و هنا فقط .. بعد حرق كل القيم الباليه القذره القديمه . هناك أمل فى أعادة البناء
و الله أعلم
______________________________
to adel
right , we may call it iseology free socity ..
_______________________________
ألى الصعيديه الشهمه توته
طبعا يا ستى .. ماأنتوا بقيتوا اصحاب خلاص ز مش هاقدر افلفص منكم
بس أقولك .. خلافاتنا كأصدقاء دائما تقدم أدله جديده على عمق الصداقه .. تعلمنا على مر الوقت أن خلافا و قدرتنا على احتواء المشاكل هى عصب الأحترام و الود و التراحم ..
عشتار فى عيوننا جميعا .. و تعلم كما نعلم أن فى مصر أهل لها .. لا تقل مكانتها بينهم عن مكانتها بين أهلها فى حيفا
_____________________________
ألى الحلم الجميل
صدق زوجك .. فعلا صدق .. فحضارتنا لا تفرز ألا العبيد و المستعبدين منذ أكصر من ألف عام .. ليس الأذلال الذى نحياه الآن حقبه تاريخيه .. هو ببساطه سمه حضاريه ..
مره أخرى أيتها الحلم الموحى ( رغم كونك من برج السرطان و ليس العذراء )وببرائه شقيه تداعبين موضوعا معقدا فى رأسى .. و تدفعينى اخرق هدنتى الأختياريه ..
أدام الله على صداقتك المتعبه
عشتار لم أخصامها لنتصالح ,, حن أصدقاء كما نحن .. و فى يومها و من ساعتها .. كنا كما كنا قبل العراك أن لم تكن علاقتنا توطدت عمقا
____________________________
العفريته الصغننه الحبيبه
قبل الرد .. ابنتى معجبه جدا بمدونتك .. و فى أول قاء مدونين بأمر الله أعرفها بك ..
أراك تعلمت من الحلم الجميل ادعاء البرائه فى موطن الأيعاذ بالأجابات القاسيه على سؤال عميق ..
صديقتى الصغيره .. مؤكد هناك حل و أمل .. لكنه طرق طوييييل .. لنغير سمة الحضاره من عبيد ألى أحرار .. هناك نظريه سياسيه تتلخص فى جملة ..
قسوة الحريه و نعيم العبوديه
ياللهول .. ؟ ألم أقل لك تعلمت من حلم الجميله ؟ هاهو عنوان لمدونه جديده أكتبها بعد أجازتى .. عن مشاكل التحرر ..مقابل مغريات العبوديه . و عود لعمق فكرة الدوله الرعويه
عفريته صغننه فعلا ..منك لله
___________________________
الحلم الجميل
الحمد لله أنا بخير .. و آسف أن أخيب ظك هذه المره فى مسألة مفاجأة العيار الثقيل .. فهمومى الخاصه هذه المره تضغط بعنف .. عموما فتره و تمر كما مر قبلها فترات كثيره .من الوحده . و الأحباط .. و اليأس
سؤالك فى حد ذاته أثلج صدرى .. و أكد ثقتى فى مجتمعى الجديد الرائع .. عائلة المدونين .. أو .. حزب أنا و انت
______________________________
عشتار الغاليه
تعاطفهم معك ( مش فاهم ليه يعنى )هو مايدفعهم للهجوم على شخصى المسكين .. هاهاهاه .. و طبعا .. أنشاء اله نعيش و ناكل غيرها

11:47 PM  
Blogger شغف said...

يانهار اسود .. أيه اللى قلناه لبعض ده ؟ بل اللعنه .. كيف تسير أفكارنا ؟؟



للغرابة ، أراه نهارا أبيضا جميلا تظهر فيه الألوان و الأشكال على حقيقتها
تظهر فيه أفكارنا على حقيقتها
أو بالأحرى ؛ تظهر فيه مغروساتنا الخفية إلى النور
لتظهر بكل ما فيها من تناقض و تصارع

11:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

عزيزتى عشتار
مفيش روافد حقيقية لكل هذا الا ما صنعناه نحن..ثم ان المقاومة ليست حكرا على الاسلام المتشدد..بالعكس عرفنا وشاهدنا ان المسيحيين عاشوا بسلام وامان وسط منطقة حزب اللة وقاوموا معهم كتف بكتف والقذائف لا تفرق وقت سقوطها بين قران او انجيل...متبقيش حساسة كدة فى تناول اى موضوع عروبى او وحدوى فى المنطقة لان محدش حينفعك لو جبتى المرض لنفسك... معجبة بعاطفيتك ومشاعرك الوطنية جداا...ثم يا فارس انت مش تراعى ان الستات لهم طريقة شيك وسمباتيك كدة فى التعامل...حد يعامل عشتااااار ...ايتها الالهة...بالقسوة دى؟؟...وانتى يا عشتار ..كنتى يا حبيبتى شدتيه من دقنه كدة وهو واقف ومكانش حد حيقولك بتعملى اية ..وكنتى حتلاقى حريم المبوجلرين كلهم واقفين وراكى فى اى ازمة يعنى...احنا هنا بنهدى النفوس يعنى....ادام اللة صداقتكم ..نادرا ما نصادف الصديق الصدوق

1:01 AM  
Blogger عشتار said...

عزيزتي شغف
قد يكون الموضوع خرج عن نطاقة او فهم خطا في خضم هذا التية اللذي نعيشة , وكنت قد سجلت وجهة نظري في هذا في مدونتي اللتي تتحدث ايضا عن انفصام الشخصية العربية , مشكلتي الاساسية هي في حزب اللة كمفهوم , فمع الاحترام للمقاومة اللتي ابداها ,فانا ارفض طرحة الاجتماعي وارفض ان يكون نموذجي هو ايران , افاقنا وطموحاتنا يجب ان تكون اسمى بكثير من دولة ما زالت ترجم المراة بالحجارة

قال احدهم " احذروا رجال الدين حتى لو اتوكم بالنصر لان الثمن الدنيويي سيبقى دائما اغلى من ان نتحملة

مع تحياتي

12:59 PM  
Blogger ... said...

خروجا على المناقشة المثمرة
اوجه الكلام للغائب عن بيته

فارس قديم

عد إذن بدون أى مواضيع

لا تدع الاكتئاب يتملكك

نحن فى الانتظار يا صديق

9:02 PM  
Blogger lastknight said...

الى شغف
أسجل أعجابى بفكرك الاقتحامى القريب جدا من أساليب الفرسان .. فعلا المشاكل حين تحيرنا .. فعلينا تفجيرها .. و الحل سيخبق تلقائيا .. و فعلا بعد تلك المناقشه/ المعركه .. اتضحت تشوهات تفكيرنا . و صرنا أكثر وعيا لما يواجهنا من داخلنا
بالمناسبه أجد صعوبه فى فتح مدونتك لا أدرى لماذا ..
__________________________________
ألى شهرزاد الجميله
فعلا ... كيدهن عظيم
كده يا شهرزاد ؟ فى أول ملف تبيعينى و توحيلها تشد دقنى ؟ . و بعدين مين سمباتيك و شيك دول ؟؟ أنا ماعرفش لغات .. أسأل عليهم فى الأجزخانه يعنى ولا أعمل أيه بالظبط ؟
وحشتنى تعليقاتك فعلا .. و متشكرين على تهدية النفوس يا محضر الخير ..
مردودالك أنشاء الله
__________________________________
العفريته الصغننه
و الله العظيم بافرح بتعليقك زى مابافرح بتعليقات نور بنتى .. ربنا يبارك فى جيلكم كله .. و طبعا سلامك وصلها قبل ما أكتب التعلبق و فعلا مشتاقه تتعرف عليكى .. ابقى بلغينى بأول تجمع مدونين و تقابليها
_______________________________

ألى ربة الشام عشتار ..
أتفق معك .. و ترجعى بالسلامه .. و ماتنسيش صور من حيفا ..
__________________________________
الى الحلم الجميل و الصديقه العزيزه
لا أصدق أنك من برج السرطان فعلا .. تستطيعى الأيحاء بأفكار و مشاعر أيجابيه حتى فى عتمة الأكتئاب .. راجعى تاريخ ميلادك من فضلك . و شكرا بعمق على صداقتك

12:11 AM  
Blogger lastknight said...

الى شغف
أسجل أعجابى بفكرك الاقتحامى القريب جدا من أساليب الفرسان .. فعلا المشاكل حين تحيرنا .. فعلينا تفجيرها .. و الحل سيخبق تلقائيا .. و فعلا بعد تلك المناقشه/ المعركه .. اتضحت تشوهات تفكيرنا . و صرنا أكثر وعيا لما يواجهنا من داخلنا
بالمناسبه أجد صعوبه فى فتح مدونتك لا أدرى لماذا ..
__________________________________
ألى شهرزاد الجميله
فعلا ... كيدهن عظيم
كده يا شهرزاد ؟ فى أول ملف تبيعينى و توحيلها تشد دقنى ؟ . و بعدين مين سمباتيك و شيك دول ؟؟ أنا ماعرفش لغات .. أسأل عليهم فى الأجزخانه يعنى ولا أعمل أيه بالظبط ؟
وحشتنى تعليقاتك فعلا .. و متشكرين على تهدية النفوس يا محضر الخير ..
مردودالك أنشاء الله
__________________________________
العفريته الصغننه
و الله العظيم بافرح بتعليقك زى مابافرح بتعليقات نور بنتى .. ربنا يبارك فى جيلكم كله .. و طبعا سلامك وصلها قبل ما أكتب التعلبق و فعلا مشتاقه تتعرف عليكى .. ابقى بلغينى بأول تجمع مدونين و تقابليها
_______________________________

ألى ربة الشام عشتار ..
أتفق معك .. و ترجعى بالسلامه .. و ماتنسيش صور من حيفا ..
__________________________________
الى الحلم الجميل و الصديقه العزيزه
لا أصدق أنك من برج السرطان فعلا .. تستطيعى الأيحاء بأفكار و مشاعر أيجابيه حتى فى عتمة الأكتئاب .. راجعى تاريخ ميلادك من فضلك . و شكرا بعمق على صداقتك

12:12 AM  
Blogger lastknight said...

الى بحب مصر ..
شكرا على زيارتك .. و قد زرت مدونتك الجديده بالفعل .. أعجبت بها جدا .. و قريبا بأمر الله نتبادل التعليقات
__________________________
ألى رانيا
مبروك مدونتك التى من الواضح أنها جديده تماما .. موضوعك الأول جميل .. بانتظار المزيد

2:22 AM  

Post a Comment

<< Home