فارس قديم

احلام و أوهام و أمنيات .. أليست كل المبادىء كذلك ..؟ حتى أخلاقيات الفرسان

Name:
Location: cairo, Egypt

قد أكون أكبر المدونين سنا ..ما أكتبه هنا بدأته منذ سنوات فى دفاترى .. كتبت لنفسى .. و لأولادى حين يستطيعوا استيعاب ماكتبت .. رأيت أن لامانع من نشر بعض مافى الدفاتر .. فى حريه تااااامه

Thursday, January 18, 2007

الممارسات البيطريه فى السياسه المصريه

بعد محاضره فى الأكاديميه .. أنخرطت فى مناقشه مع زملائى من قسم الأداره العامه حول نظرية الحوكمه و أعادة ابتكار الحكومه .. و أعادة تعريف وظيفة الحاكم .. مناقشه دمها تقيل .. و انا اساسا لا أحب الأداره العامه من صغرى .. فهى نظريه تجريبيه بحته على عكس أدارة الأعمال الدوليه التى أتخصص فيها .. علم اقرب مايكون للتطبيق العملى و مابه من أثارة المخاطره و الحسابات و التقديرات المنطقيه ..المهم أنهيت المناقشه نحو العاشره مساء , الوقت متأخر جدا لدعوة رفيقه العقل و القلب عشتار .. و اصدقاء العمل كلهم مكتئبين بسبب أحوال السوق الأقتصاديه حاليا .. تعمل ايه يافارس تعمل أيه يافارس ؟
الرئيس المفدى عمر قناوى و تابعه جرجس .. صحيح هم بلوريتاريا و مش من مستوايا .. لكن معلش .. أهو ساعات الواحد لازم يختلط بطبقات الشعب دى .. استحمل شويه و اكلمهم
أنت فين ياعمر ؟
فى الحريه مع جرجس
طبعا متلقحين من تلات أيام .. هاتروحوا فين يعنى ؟ هو فيه حته تانيه تلمكم يا جعانين
بطل طولة لسان و تعالى
ماشى
لقاء حميم بين الأصدقاء .. طبعا جرجس ماسك اللاب توب و فاتحه بيتمنظر قدام البنات كأنه يعنى فاهم حاجه .. و عمر بقى صحفى مشهور و كل شويه يقوم يكلم ناس مانعرفهاش .. و اسأله مين ده ؟ يرد باقتضاب .. شغل
طيب ياسيدى .. شغل شغل عموما أهى ليله و السلام .. الحديث المعتاد عن الهم المشترك .. تريقه على عمر عشان زملكاوى .. دعوه من الأتنين ( اللى هم بلوريتاريا مخدوعين ) لحضور مظاهره غدا فى ذكرى ما أسموه انتفاضه شعبيه .. و رفض حاسم منى مع كلمتين قباحه أولا لأنها انتفاضة حراميه .. و لو كان الشعب ده بينتفض من غير وسوسه من شياطين اليسار أو الميديتشيات المعاديه للمصرين الحقيقيين أمثال الشهيد السادات .. لكان الشعب عمل تسعين انتفاضه زيها بسبب غلاء الأسعار فى عهد الجحش العجوز الحالى .. ثانيا لأن الداعى للمظاهره هم حركة كفايه التى مازلت أرى مدها و جزرها مرتبط ارتباط وثيق بحركة السمراء القبيحه .. كوندوليزا رايس
لا ياسيدى يفتح الله مش جاى مظاهرات
يعنى أنت تقعد تناضل بقيقى بس و ساعة المظاهره تقول مش لاعب؟ ( ده المسحوب من لسانه عمر قناوى )و
انا مش مقتنع بالفكره .. ولا بالمنظمين
أنت أى حد يعارضك يبقى عميل و خاين ( ده المسحوب من لسانه التانى جرجس الله يحرقه ) و
كلمه منهم و كلمه منى
ينبرى عمر قناوى لينطق جمله كأنها أذن بالأفراج عن أحدى أفكارى الخفيفه نسبيا فى السياسه المصريه .. قال عمر قناوى : كانت النظريه تقول الضغط يولد الأنفجار .. مايحدث من الشعب المصرى حاليا أثبت أن الضغط .. لاينتج عنه شىء
ليله باينه من أولها .. أشرحلهم الفكره .. يأتى اقتراح أن أكتبها .. و ها أناذا أكتبها بعد سويعات من اللقاء الجميل مع صديقين فخور بأنهما اصدقائى .. رغم أنهم جعانين
___________
البيطره هو اللفظ المعرب للكلمه الفارسيه بيزره , و المعنى بها هو علم رعاية البياز .. جمع باز .. و أصل الباز هو الصقر المدرب على الصيد , و لشيوعه صار أسم باز يطلق على كل كاسر أو حيوان يسخدم بعد تدريبه فى الصيد و القنص .. فصارت الجياد و الكلاب فضلا عن الصقور و الحداء كلها تسمى بالبياز .. و صار علم علاج الحيوانات هو البيزره .. و بطبيعة الحال لا يستدعى العربى طبيبا متخصصا لعلاج حيوان بسيط القيمه كالأغنام أو الدواجن فيكفى ذبح الحيوان بسرعه بمجرد أصابته بالمرض و قبل موته .. بينما قيمة البياز تغرى بتخصيص طبيب لعلاجها و تدريبها و الحفاظ عليها .. و من هنا كانت البيزره علما للخاصه المقربين من الملوك و الأمراء أصحاب البياز .. و تعرب اللفظ ألى بيطره المفهوم منه حاليا طب الحيوانات عموما
الفلاح مثلى و مثل أهلى قد يلم ببعض أساليب البيطره الشهيره للعنايه بالحيوانات المرتفعة القيمه نسبيا , و من أشهر و أعجب الدروس التى تعلمتها يوما فى صغرى عن الجياد .. هى أن اسوأ مايصيب الحصان هو كسر قصبة ساقه بطريقه اسمها الشوكه .. أى كسر عضمة القصبه من تحت الركبه بحيث تبرز العضمه المكسوره من الجلد كأنها شوكه كبيره .. هذه الأصابه مميته للحيوان لأنها مؤلمه جدا و تؤدى بعد سويعات من حدوثها لوفاة الحصان متأثرا بالصدمه العصبيه نتيجة الألم الحاد .. و بطبيعة الحال هذه الأصابه قد تحدث للجواد فى منطقة برارى بعيده عن العمران .. بحيث يصعب جدا نقل الحيوان فى وقت مناسب لعلاجه عند طبيب متخصص يستطيع تخديره قبل وفاته من صدمة الألم العصبيه , و أيضا فأن أى محاوله لرد العضمه المكسوره مكانها تسبب ألم أكثر حده للحصان مما يعجل بصدمته و بالتالى وفاته .. و ضياع ما تم استثماره فيه تماما ..
أذا المشكله فى حالة حدوث هذا الكسر المأسوى هى الألم الذى يعانى منه الحصان و ليس الكسر نفسه .. فلو نجا الحصان ذو الجهاز العصبى المرهف من صدمة الألم لأمكن تجبير الكسر و الأستفاده من الحصان و لو فى التكاثر فقط اذا فقد قدرته على الجرى , و عليه .. علمنى القدماء أن الأسلوب الأمثل لعلاج هذه الحاله هو مايسمى بالبلدى ( قمطة الودن ) و هى عباره عن عصا غليظه مربوط فى طرفيها حبل سميك خشن على شكل قوس .. يتم لف الحبل على أذنى الجواد المكسور و هو على الآرض يتألم من ساقه .. ثم بغلظة قلب ضروريه ساعتها يبدأ لف العصا دائريا كأنها عتله لتشديد ضغط الحبل السميك الخشن على أذنى الحصان الجريح .. و يستمر لف العصا بلا رحمه لتنجذب أذنى الجواد لأعلى عكس اتجاههما الأصل .. حتى أن جلد جمجمة الحصان كله يتم شده مع شد الأذنين .. مزيد من الشد ( المسمى بالقمط بالفلاحى )حتى يتغير شكل عيون الحصان من شد جلد جمجمته ووجهه .. مزيد من الشد المؤلم لأذنى الحصان حتى يبدأ فى تحريك رأسه محاولا الهروب بأذنيه الداميه التى تكاد تقطع من شدة الضغط عليها , و هنا فقط يفهم الفلاح أن الحصان بدأ يشعر بالألم فى اذنيه .. فيقوم بسرعه برد العضمه المكسوره فى ساقه بجذب الساق للخارج و أعادة العظمه البارزه ألى مكانها الأصلى استعدادا لتجبيرها لا حقا ..
النظريه علميه حقيقيه .. صرف الألم بألم أشد منه فى مكان آخر من كيان الكائن الحى .. و لها اسم علمى لا أذكره و أترك ذلك لأصدقائى توتا و جرجس بحكم تخصصهما .. لنراجع الآن بعض أجراءات الحكومه المصريه فى عهد الجحش العجوز .
زيادة أسعار الأدويه مؤلم , و أكثر من ألمها زيادة اسعار البنزين , لكن التحرش الجنسى الجماعى أكثر أيلاما .. و فى موضع آخر أكثر حساسيه .
سجن طلع السادات و أيمن نور مؤلم .. لكن ايضا حديث فاروق حسنى عن الحجاب هو ألم آخر فى مكان آخر
التعديلات الدستوريه مؤلمه .. لكن طلبات الأحاطه عن فيلم الرهينه و نية الأخوان تأسيس حزب سياسى و ذكرى مظاهرات يناير مؤلمه ايضا .. لكن فى موضع بعيد عن الدستور و تعديلاته
و هلم جرا
و حتى لا يتهمنى أصدقائى الأحباء بأنى أقفل الموضوع ولا مجال للتعليق عليه .. أترك الباب مفتوحا للجميع للمشاركه بمايذكرونه من أحداث مماثله .. أى أحداث مؤلمه غطت على و صرفت النظر عن أحداث أخرى مؤلمه ايضا
و أعلن عن جائزه قدرها جنيه لأكثر للمدون اذى يذكر أكبر عدد من الأمثله
بدأت المسأله بنظرية الرعويه و القطعان , مرورا بالفرخه و الوزه و الحمامه .. و الآن الخيول المكسورة السيقان .. مش فاهم ايه الحظيره السياسيه اللى أنا باكتب منها دى ؟

16 Comments:

Blogger صفصف لادي said...

القصد مفهوم و كل ده عشان يفضل الشعب في حالة ما بعد الدوخان ، زمان كنا بنلعب لعبة و فيها اي اتنين يمسكوا ايد بعض و يفضلوا يلفوا في بعض و فجاة يسيبوا ايديهم و يقولوا دوخيني يا لمونة فركش و الشاطر اللي يعرف يقف على رجليه بعد الهرتلة و هو ده اللي بيحصل للناس للاسف مش حقدر افتكر اي امثله و ده بسبب بعدي عن المكان بشكل محسوس لكن ده كلام من وجهة نظر واحدة واقفة من بعيد،
و بما اني مش حكسب الجنية فممكن كوز درة مشوي طيب؟؟

5:42 AM  
Blogger lastknight said...

دره مشوى و حلبسه و أيس كريم و كل اللى تطلبيه بس أنتى تشرفينا فى القاهره بقى
فعلا مشتاقين نشوفك وشكرا على التعليق .زبس برضه مش هاتاخدى الجنيه

5:46 AM  
Blogger smraa alnil said...

ان كان علي الامثله فهم كتير
وانا عن نفسي ذاكراهم في اخر بوست ليا
من حرق القصر الثقافي الي الاشد الما حرق القطار
وغرق عبارة السلام والاشد الما هو هروب صاحبها وعدم رفع الحصانه عنه
وعندك مثلاسماح الحكومة المصرية بوجود حظائر خنازير وسط البنايات والعمار السكاني كانها حظيرة غنم
والاشد الما هو تقبل السكان لهدذا الوضع عشان عارفين ان اخرتهم هياكلوا الزبالة زي الخنازير
المؤلم انك تطلع في مظاهرة فيها دعك وخبط
بس اللي اشد الما هو العصايا
يعي في حاجات كتيرة اوي عن تعليمنا وثقافتنا ودينا
انا اتكلمت في البوست الاخير بس عن الحدوادث اللي حصلت واللي سببها الحكومة


وعامة يا سيدي مش عايزة الجنية
لسببين
ان اصحابي متنبئين ليا بان دة اخر بوست هعمله هههههههه
والتاني اني يكفيني شرفا اني علقت عندك في مدونتك العسولة دي

5:47 PM  
Blogger karakib said...

أولا تحياتي لأسقاطاتك علي الحيوانات أنا باحب الموضوع ده أوي
ثانيا ... أكبر دليل علي اللي بتقوله ده هو فيلم الهروب بتاع أحمد زكي
اللي كان أسمه فيه منتصر و بيسطح علي ضهر القطر و يتفرج علي الصقر اللي بيطير
كلامك فكرني بالفيلم اللي باعتبره وصل لدرجه من الفلسفه ربما لم يفهمه الكثير ممن شاهدوه ... أما عن موضوع طبقه البلوريتاريا الحاقده فيا عزيزي لا يجوز لأمثالنا من البرجوازيين أن يختلطوا بهم الا للضروره !! مش معقول كده :)

6:19 PM  
Blogger شــهــروزة said...

تعالى عندى مدونتى وانت تشوف من المنقى يا خيار
كله بيغطى على كله يا عم فارس
ولو ان فيه لفظ أبيح شوية بيتقال على حالة التغطية دى

قاله مرة واحد عامل عندنا فى الشغل ومسكتش الا لما عرفت معناه

6:56 PM  
Blogger حــلم said...

فارس
تفسيرك واضح جدا ونظريتك رغم استنادها إلى موقف حيوانى جدا- معلش يعنى- الا انها ودعنى اخبرك بصراحة ليست جديدة وكثير من الناس اول ما تحصل مصيبة يظنوا ان الحكومة قامت بها للغلوشة على مصيبة اعظم مختفية
وصدقنى كل دة كلام فارغ
لانك وفى البوست السابق اجزمت اننا قطيع بالدليل والبرهان
فكيف يخشى الراعى صحوة قطيعه المعتاد على الاستكانة
ولماذا يجشم نفسه عناء ما يلفت الانظار ليقوم بمصيبة جانبية خفية

على رأى حد جديد فى فيلم مش فاكرة اسمه:
القافلة تعوى والنساء تسير
:)
وصدقنى صاحبك عندك حق
الضغط اصبح لا يولد شىء
لا شىء البتة
لان الممسك بخيوط الماريونيت يدرك جيدا انه ممسك باحكام وانه لو مد يديه على وسعهما لتتظاهر العرائس فى ميدان الوزة ام راسين فبامكانه فى لحظة ان يضم يديه ويخبط العرائس فى بعضها ويهشم رؤوسها لو أراد

الا ايه اخر اخبار البطل اكرم؟

12:12 AM  
Blogger bluestone said...

(و لو كان الشعب ده بينتفض من غير وسوسه من شياطين اليسار أو الميديتشيات المعاديه للمصرين الحقيقيين أمثال الشهيد السادات .. لكان الشعب عمل تسعين انتفاضه زيها)

اوافقك تماما على المبدأ ده
بعيد عن نظريات المؤامرة انا فعلا مقتنعة بان الشعب المصري نام من زمان ومفيش حاجة هتفوقه إلا غالبا حرب وخارجية كمان
اما داخليا فكل سنة وانت طيب
احنا بالسلامة

-انت عارف اكثر ما يضايقني في الساحة السياسية المصرية هي انه لا يوجد اي جهة لا تحوم حولها الشبهات
صحيح السياسة مضمار قذر لكن في اي دولة محترمة تجد ان هناك تيارات سياسية ناجحة لها خطة واضحة ويمكنك ان تثق بها وتمنحها صوتك وتجعلها تعبر عنك وانت مرتاح الضمير
انما في بلدنا فحدث ولا حرج من ايمن نور لكفاية للاخوان .. يعني فعلا احنا بين الحكومة والاخوان المطرقة والسندان

اما رأيي في المظاهرات فاعتقد ان اهميتها الوحيدة في الدول العربية هي العلاج النفسي لاصحابها خاصة اذا كان من ينظمها مجموعة ممن يعرفون بالنخبة الفاعلة سياسيا في مصر
فبيكون الهدف منها اخراج شحنات انفعالية لا اكثر اما الحكومة فلا تأبه للعب العيال ده
ولكن مثلا مظاهرة عمال المحلة كانت ضربة في مقتل لانها لم تكن مظاهرة فقط وانما كانت اضراب يعني توقف انتاج يعني توقف عجلة الاموال .. وكان الاضراب هو وسيلة الضغط الاساسية مش المظاهرة
___________

بالنسبة لنظرية البيطرة السياسية
انا لسة مافهممتش ايه الفائدة التي قد تعود على الشعب المكسور من توزيع الالم؟
بمعنى انه في حالة الحصان الجريح او المكسور يتم صرف انتباهه بألم اكبر من ألم الكسر حتى يتم رد العضمة المكسورة تمهيدا لتجبيرها
فماذا يعود على الشعب من وجود اكثر من مصدر للالم مختلفة الشدة و الاتجاهات
فلا يتم تجبير او علاج او اصلاح ايها اصلا؟ كما انها ليست مقصودة وبغرض العلاج ؟؟؟
شخصيا ارى توزيع الالم على الشعب
لا يخرج عن مقولة الضرب في الميت حرااااااام


(طبعا معلش اذا كانت القصة الرهيبة بتاعة الحصان ابو رجل مكسورة دي شدتني جدا لدرجة انها غطت على التحليل السياسي
دي اول مرة اسمع الموضوع ده واعتقد انه رهيب جدا .. وطول قرائتي للموضوع لم تخرج شكل العظمة المكسورة واحساس الحصان بالالم من رأسي ابدا .. :(

11:21 AM  
Blogger yasser_auf said...

شوف يا بتاع انت ... بغض النظر عن الحظيرة الحيوانية الي بقيت تكتب منها ... مع ملاحظة الاسوداد و الكائبة بيزيدوا شويتين عندك .. فداخلة معاك علي مرارة في الحلق غالبا حتبتدي تاثر علي نافوخك و ربنا يكرم اديني مستني اهو يمكن تيجي من عندة هو و يخلصنا قادر يا كريم يا رب ...

و بغض النظر عن البلوتاريا و البرجوازية الي انا لما فهمت معناهم حبقي اتخانق مع الموزة الي قالتلي يا برجوازي يا متعفن و الله لانزل لها القاهرة مخصوص اخد حقي منها(طبعا هي عارفة نفسها ...موش كدة يا زنازينوا )... ...
عموما بما انك ذكرت الحيوانات فاليك التشبية الاتي : في زرايب مواشي التسمين للحصول علي اللحم يعني
ناتي بالبيطري و ذلك لعمل عملية خصي للعجول علشان يبقي تركيزها في الاكل و بس ...فترمي لحم ... بمعني انها لا تركز في الموزز الي حواليهامن العجول و الجاموس و تتنيل تقدي وظيفتها لينا و هي انها تاكل فتملي فتوزن فلما نيجي نبيعها ميزانها يرميو مكسبنا يكتر يعني ممكن تلاقيكلك عجل صغير السن ووزنة داخلة علي 750 كيلو ...
..كان عندنا كتكوت و كبر خمسة و خميسة في عنيكم

و بنسيب تور او 2 زي ما هما ستاليون يعني موش اغا و ذلك لعملية التكاثر مع الايناث و دول بطبيعة الحال بنفصلهم لوحديهم ... و بنطلعهم ساعة الزواج بس ... يعني بنجوزهم بمزاجنا و بنلعبهم بمزاجنا و بنربيهم و ناكل ليسمنوا بمزاجنا احنا برضة و طبعا كلة لغرض واحد فقط

و هو الحصول علي زرية ببلاش او تكاد تكون تكلفتها بالسالب حيث الذكر و النتاية من عندنا ..و كذلك العجول وزنها يزيد فيبقي عملية البيع مربحة اكتر حيث انة راميلة وزن عجب ...

اقلب بقي هذة الصورة للي حواليك حتلاقي اية ... كل ما ذكرتة مربوط بنفس الطريقة في النهاية 74 مليون شخص معمولهم عملية خصي و مهمتهم الوحيدة الدوران في فلك صاحب الزريبة مهمتم الوحيدة زيادة ارباحة

جميع من ذكرت او سوف يذكرة السادة الافاضل هم من الذكور الستاليون يلعب بهم صاحب الزريبة كيفما يشاء مارونت مين برة .. مين جوة .. مين يبيع مين يشتري نسجن مين نتلكك لمين


عموما اظن ان لو كان خروج الروح من الجسد مؤلم ...فاظن ان عودة الروح للجسد سوف تكون اكثر ايلاما ...ولاكن الناس عندها استعداد تستحمل ذي الحصان الي رجلة انكسرت الاكثر الما حتي يحصل تغير و يبقوا بيزكوا بدل ما هم دولوقتي مكسحين خالص عموما كل ما ذكرت بخصوص تعديلات او الاخوان او حتي سجن ايمن نور او طلعت السادات ما هي من وجهة نظري غير طريقة لعب مع ال74 ميلون مخصي و هي كل ما تيجي تركز مع حاجة يشيلوهالك يشغلوك عن الي بيعملوا يعني يخلونا نركز مع حاجة مهمة بالنسبة لينا علشان يقوموا اية ضاربينا علي القفا من غير ما نحس في حتة تانية و يبقي قفا صح

11:25 AM  
Blogger Aoossa said...

الشاب جرجس معاه لاب توب
زمانه رايج جاى بيه طول الوقت
بس خلى بالك ده ممكن يكون أتارى
على فكره الحكومه مش شغله دماغها
بالضغط على الشعب من جهه لضربه من جهه
الحكومه بتضرب من كل الاتجهات
والشعب خايف يتكلم
مسكين الحصان
على فكره قهوة الحريه كانت ملتقى اليساريين وأصحاب الرؤى السياسيه
والمفكرين
ده تالت تعليق مش عارفه النت ناوى على أيه

3:08 PM  
Blogger Aoossa said...

بصراحه ياسر عوف
قدم نظريه بيطريه صحيحه
وأختصر الموضوع علينا

3:14 PM  
Blogger Amr Ahmed said...

اولا الفكرة بتاعت الحصان دي جامدة جدا

الناس البسطاء ليهم حلول عبقرية

اوافقك في حكاية ان الحكومة بتغطي علي مصيبة ببلوة اكبر

وهي دي حكومتنا المصون

تحياتي

2:12 PM  
Blogger tota said...

العزيز فارس
ما قلته هو حقيقى تماما
ولا انكر عليك ان الالم واحداث الم بديل يستخدم فعلا فى السيطرة على الحيوانات احيانا وكما قلت كوسيلة للعلاج

الفرس عبارة عن قوائم وبدون القوائم فقد اهميته لذلك يعتنى اصحاب الخيول العربية جيدا بهذه النقاط
اعود معك لاسلوب الربط الذى اعتدت تقديمه فى نظرياتك

احداث الم بديل لتشتيت الانتباه فلا يركز الشعب مع الحدث وهكذا دواليك الحدث تلو الاخر وتكثر هذه المشاهد عند محاولة رفع الاسعار او اصدار قوانين جديدة او شىء سوف يستفز الشعب
لكن الحقيقة ان الحكومة من الغباء بانها لم تدرك ان احداث الم يصنع نتيجة فى الاجساد الحية التى تتألم
لكن بالله عليك يا عزيزى ونحن جثث لم تنتفض من قرابة 25 عام ولم تتحرك فأى الم يحدث لا يحقق اى نتيجة لاننا من الاساس اما اموات او فقدنا الاحساس
فما قيمة ما تصنعه الحكومة ؟

اشكرك على نظرياتك التى هى بقدر صعوبتها فانت تربطها بفكرة بسيطة تبدو لنا سهلة يفهمها كل قارئ وان كنت لا اراها كئيبة بل هى الواقع بعينه ودائما ما يجعلنا نرى واقعنا ويكاشفنا به يبدو كئيب

تحياتى

12:45 AM  
Blogger صفصف لادي said...

لعلمك بقى انا ربنا فتح عليا و افتكرت كلام مهم اوي كان مستخبي

من فترة نبهت ناس عضوة في كفاية لشئ اعتقد انه مهم جدا و اعتقد اني فلحت في رؤيته لاني واقفة بتفرج من بعيد
ايوة مش مكسوفة و انا بقول اتفرج
المهم
اللي لاحظته هو انه مش بس الحكومة اللي بتحاول تشتت انتباهنا و تلهينا
نفس الناس اللي بتخرج تتظاهر متشتته مع احترامي الشديد للكل
لكن اللي حصل انه من سنتين لما كفاية و شباب من اجل التغيير ظهروا طلعوا بمظاهرات كانت كبيرة لحد انها جلبت عليهم النظر و الشهرة و انضملهم ناس كتير
في رايي الشخصي البحت اعتقد ان سبب انضمام ناس كتيرة للحركات السابق ذكرها و بكثرة هو ان الناس في الاول لقت انه في مظاهرات بتحصل و ان مافيش حد بيعملها حاجة او يتعرضلها بشئ و ده طبعا كان في الاول خالص جدا و حسب اللي كان بيوصلني من اخبار تحتمل الصحا او الاخطا
و ده يمكن لان الحكومة نفسها مكنتش متوقعة ان كفاية او غيرها ممكن يقووا بعد فترة و تبقى لهم الصيته دي
اللي حصل التالي
كفاية و غيرها قاموا بمناهضات
او مظاهرات
لم يتم الرد عليها بشكل حازم و صارم كما هو متوقع
فبدت تكتر المظاهرات دي و الحركات التي تشجب و تدين و و و
كترت الوقفات
وقفة كذا و وقفة كذا لغاية وقفة العيد
و كل ده عشان الناس مكنتش مصدقة نفسها و مش سايعاها الفرحة انها ممكن تخرج تتظاهر و اللي يحصل يحصل

الفكرة هنا نفسية بحته
ناس مكبوتة لاقصى درجة ممكن تتخيلها
مطحونة لاسباب كتيرة
و تبص تلاقي نفسها قادرة تخرج في الشارع تزعق و تتظاهر بعلو الصوت ضد هيئة حاكمة مستبدة
فكرك انت الشعور العام حيكون شكله ايه؟؟
طيب عليا النعمة لو انا نفسي في الحزب الوطني المتدهول ولقيت ناس بتعمل كده حخرج معاهم لاجل ما اخرج شوية كبت من جوايا،صح؟؟؟
يمكن اكون خرجت عن النقطة او طولت شوية
في المختصر
نفس الناس مشتته
كل شوية يعملوا حركة
حركة الشارع لنا
وقفة تضامن مع السودانيين
ذكرى شغب 77
مش عارف ايه ضرب مين
و هكذا دواليك
وفي الاخر، ايه النتيجة؟؟؟؟؟
نفس الجهد متشتت
و تيجي الحكومة النونة كونونة تكمل هي بالراحة
فرقعلي تصريح ضد الحجاب من هنا

غيرلى اسعار مش عارف ايه من هنا
بلبل الناس بكلام عن سفاحين من هنا
كبر موضوع عن التوربيني وغيره من هنا
و كله بيدور في الساقية زي ما الزعيم المقبل ياسر عوف قال

اللي فعلا عاوز حاجة بيفضل يزن عليها لغاية ما يوصلها
و المثل بيقول
الزن عالودان......امر من السحر
و انا نفسي جربته
لما اخويا الصغير يفضل يزن ومهما اكون حالفة ايماناتي كلها
بينتهي الامر بيا اكفر عن حلفاني و لانيش اسمع زنه
و بصوا شوفوا الصهاينة بيعملوا ايه
الصراحة معلمين
تنحيين و تلميين و دمهم تقييييل عالقلب
لكن النتيجة ايه
واخدين حقهم تالت و متلت و حاطين رجل على رجل
يقعدوا يتفاوضوا على تنتوفة تفصيله في شرط فرعي مش اقل من 5 سنين
لكن احنا
زي اللي دخل عند البقال و اتهبل علابضاعة
هات من ده و هات من ده و لم من هنا و لم من هنا
و في الاخر بندفع كتييير و نصه مش عاوزينه

المفروض ده كان المختصر لكنه طول برضو
ارجو اني اكون وضحت نقطتي و لو مش واضح امسحوه بجلانس
بيشيل اصعب البقع
هههههههههههههههههه
كفاية مقالات نكد عشان انا ناوية اقفل المرحومة الجديدة و ابطل تدوين نهائيا
مبقاش ليا نفس لا في جنية ولا في الدرة و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ربنا لاتؤاخذناان نسينا او اخطاءنا
ربناولا تحمل علينا اصرا كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به و اعف عنا و اغفر لنا و ارحمنا انت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين

بس، الخطاب كده خلص
اقول قولي هذا و استودعكم الله

4:16 AM  
Blogger lastknight said...

أولا اعتذار لكل الأحباء عن تأخرى فى التعليق و الرد على مشاركاتكم .. بسبب الأكتأب اللعين الذى عاودنى مؤخرا و بعنف .. و الحمد لله عالى .. و بفضله أولا ثم بفضل أحبائى و أصدقائى .. اعود الآن لأعلق .. و أنا اشعر بخل لتأخرى .. و أن كنت أطمع دوما فى كرم أصدقائى ليسامحونى

3:09 AM  
Blogger lastknight said...

سمراء النيل
أولا كذب المنجمون ولو صدقوا .. و أن شاء الله مش آخر بوست ولاحاجه .. و تعيشى و تكتبى براحتك .. و ملاحظاتك ذكيه جدا .. و أعتقد تستاهلى الجنيه .. و لو اتقبض عليكى .. هاجيبلك بيه عيش و حلاوه
___________________

كراكيب القريب
فعلا فيلم الهروب للراحل العظيم أحمد زكى فيه رموز كتير جدا على اللى بيحصل دلوقتى .. مسألة البلوريتاريا .. و الله يا أكسلانس ساعات كده الواحد برضه بقول يقرب منهم شويه .. مش عيب يعنى .. ولا أيه

_____________________

شهروزه اللذيذه ..
و الله يا شهروزه يا بلدياتى لو قلتيها ماحد يقدر يلومك .. عندك حق طبعا

_________________________

الحلم الجميل
أولا حمدا لله على سلامتك .. و فعلا افتقدت تعليقاتك من زمان .. موضوعاتك مؤخرا فيها اشتباه فى الرومانسيه .. و الحقيقه الدكتور قالى ماكترش منها عشان القولن .. عشان كده مقل فى تعليقاى عندك
ياسيدتى الراعى هنا لا يخشى من القطيع أطلاقا .. لكنه يخشى من فناء الحيوان و بالتالى ضياع مورده و استثماره .. الراعى هنا يؤجل وفاة الشعب ليستمر فى استغلاله .. سوق بلا بشر .. يعنى خاب .. لما نموت من الألم .. هايستغل مين يعنى ؟

__________________

القهوه الغاليه
آسف لتألمك من القصه لكنها واقع حققى أضررت لنقله بتفاصيله لتوضيح الفكره .ز و أكرر .. هنا يحافظ الراعى على حياة القطيع ليستمر فى استغلالهم
باقولك أيه .. مش هانتجوز بقى ؟

________________________

أخى الحبيب ياسر عوف
جبت آخرها يا ياسو .. مصرى صميم و اسكندرانى قرارتى كالعاده
سلامى لمحمود

__________________________

الأميره أوسه وريثة عرش وادى النيل من بلطيم ألى جيبوتى
فعلا شكل اللاب توب ده أتارى .. و عشان كده مش بيوريهولنا .. و اتفق معاكى .. ياسر جابها من الآخر و خلص.. شرفتينى .. ياترى لسه بتروحى الحريه ؟ ولا جولتى على الجريون زى حالاتى ؟

___________________

العزيز عمرو أحمد
شكرا لتعليقك و مشاركتك .. شرفتنى

___________________________

الفاتنه السمراء .. توتا
تسلميلى و تسلملى تعليقاتك الرشيقه .. مسألة أن الشعب مات دى اشك فيها .. لكن متأكد أن حتى الآن لم يخرج منظر ولا قائد يستطيع تحريك هذا الشعب فعلا .. و حين يظهر .. توقعى الأنتفاضه

_________________________

حفصوتشا الغاليه
أرووووبه .. فعلا أروبه .. فهمتى الفوله من الحركات و الحبشتكانات و اللذى منه .. وحشتينا

3:25 AM  
Blogger DantY ElMasrY said...

عزيزى فارس انا جيت عندك كتير ومذبهل من قدرتك على ضرب الأمثلة لدرجة ان عندك امثلة امواقف افتراضيه لكن من حسن حظ المثال ان فى حد قدر يجيب جون وياكل الكحكة .عندى مثال بس عاوز الجنيه ماشى:
فاكر لما حكومتنا الرشيدة عانت من ازمة سيولة فى نهاية التسعينات وانخفض احتياطى الدولار الى 8 مليا بعد ما كان 24 فاكر السوق كان زى الزفت والمخازن مليانة بضاعة ومافيش بيع تقوم الحكومة بسلامتها تفرض ضريبة على المبيعات زعم آلام السوق .أظن المثال واضح .أرجو تسديد المبلغ طرفكم على حسابلا رقم صفر صفرين تلات اصفارفى اى بنك يعجبك
تحياتى

12:12 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home